Home » Wie zijn wij » Missie en visie
Wij, de teamleden van Jan van Brabant College Gasthuisstraat, verwelkomen álle anderstalige leerlingen tussen 12 en 18 jaar uit de regio Helmond en de Peel. Wij zijn dé plek voor nieuwkomersonderwijs in deze regio en bieden onze leerlingen een veilige en geborgen landingsplek waarbinnen zij zichzelf kunnen zijn en zichzelf kunnen ontwikkelen. Het aanleren van de Nederlandse taal staat daarbij centraal. Onze school voor voortgezet onderwijs is voor hen het startpunt in de Nederlandse samenleving en het startpunt van verbinding. We verbinden leerlingen met elkaar, met docenten, met de maatschappij en de maatschappij met hen, waarna ze goed voorbereid door kunnen stromen naar vervolgonderwijs of het werkveld. Zowel voor onze leerlingen als onze teamleden geldt: door samen leren, samenwerken en samen leven kom je tot bloei. Welkom! We zijn er voor jou.
Bij alles wat we doen, staat ontwikkeling centraal. Zowel voor leerlingen als teamleden geldt dat er handvatten geboden worden om vanuit nieuwsgierigheid tot ontwikkeling te komen. Ieder heeft daarin een eigen verantwoordelijkheid en ondersteunt een ander om zijn of haar talenten te leren kennen, ambities na te jagen en een eigen identiteit te ontwikkelen. Vanuit vertrouwen en saamhorigheid samen leren, samenwerken en samen leven om tot persoonlijke ontwikkeling en eigenaarschap te komen. Met de juiste burgerschapsvaardigheden en het ervaren van (werk)geluk staan zowel leerlingen als teamleden stevig in de maatschappij.
Het cultuur- en traumasensitief handelen en lesgeven is voor onze medewerkers een vanzelfsprekendheid. De expertise die daarbij hoort, delen wij graag met andere scholen in de regio. We hebben goed zicht op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen zodat we passend eigentijds onderwijs kunnen bieden. Dit is terug te zien in ons aanbod, in onze pedagogische en didactische aanpak, extra curriculaire activiteiten en in de verschillende ruimten in ons gebouw.
Als team zijn we een voorbeeld voor de leerlingen. We zijn betrokken, flexibel, onderzoekend en laten een actieve houding zien als het gaat om zelfontwikkeling. We werken in een uitdagende werkomgeving formatief evaluerend om de leerlingen stapsgewijs te begeleiden naar het vervolgonderwijs of het werkveld. We zoeken daarnaast de samenwerking en verbinding op met de leerlingen, ouders en stakeholders.
Met de huidige groei van onze populatie en de daarbij behorende uitdagingen, vinden we het van belang ons te buigen over de toekomstbestendigheid van ons gebouw, ons onderwijs en onze organisatiecultuur en -structuur, zodat we daarin preventief de juiste keuzes kunnen maken en onze leerlingen ook in de toekomst kunnen rekenen op een warm welkom en passend eigentijds nieuwkomersonderwijs in een veilige omgeving.