Passend Onderwijs op Jan van Brabant College vestiging Gasthuisstraat januari 2023
Onze visie
Ons onderwijs is ingericht rond het drieluik van Biesta. Persoonlijke ontwikkeling, socialisatie en studieloopbaanontwikkeling versterken elkaar in het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen. Alle medewerkers stellen zich daarbij de volgende opdracht: het ontwikkelen van leerlingen richting een succesvolle doorstroom naar een passend vervolgonderwijs in een omgeving van veiligheid en geborgenheid. Op deze wijze dragen we bij - aan een goed en gelukkig leven van de leerling, verwezenlijken we het potentieel van de leerling en leert de leerling zich aanpassen, zijn eigenheid te bewaren en zich te ontplooien.
Leerlingen die eerder geen Nederlands onderwijs genoten hebben, starten in de startklas. Ze maken na vijf weken Nederlands onderwijs de Taalleerbaarheidstoets (TOA). De uitslag van deze non-verbale toets laat het leervermogen van de leerling zien, met name op het gebied van de Nederlandse taal. Op basis van de uitslag (in combinatie met resultaten van methodegebonden toetsen, werkhouding, motivatie en gedrag) wordt een leerling in een van de drie leerroutes geplaatst.
Leerroute 1: Op weg naar A1, uitstroom pro, mbo-entree en werk
Leerroute 2: Op weg naar A2, uitstroom mbo-entree, vmbo b/k en mbo niveau 2
Leerroute 3: Op weg naar B1 uitstroom mbo niveau 2 ,vavo, vmbo k/t en havo.
Leerlingen die 18 worden en meer NT2 nodig hebben stromen uit naar voat (volwassenonderwijs anderstaligen).
De leerlingen uit deze specifieke doelgroep zijn elk in een bepaalde mate sociaal-emotioneel belast.
Hierbij moeten we rekening houden met het aanpassingsvermogen van leerlingen en ouders en de vaak sterk veranderende omgeving (cultuur, gewoontes etc.).
Hiervoor is de basis van het pedagogisch handelen traumasensitief lesgeven. Het team wordt meegenomen in gatekeeperstrainingen. Daarnaast worden en Rots&Water trainingen gegeven.
Onze ontwikkeldoelen
• De ondersteuningsbehoeften vanuit de intake of voortgangsvergaderingen per leerling systematisch noteren
• De instroomprocedure verder ontwikkelen door o.a. gebruik te maken van de procedure die ontwikkeld is door LOWAN VO (verlengde intake, doorstroomdossier)
• De doorstroomprocedure verder ontwikkelen door o.a. de voortgangsvergadering te optimaliseren en meer handelingsgericht te gaan werken
• De kennis van docenten vergroten met betrekking tot het signaleren en begeleiden van leerproblemen, ontwikkelingsproblemen, gedrag, traumasensitief- en cultuursensitief lesgeven en sociaal emotionele ontwikkeling.
| |||||||||
Samenwerkingverband: SWV Helmond-Peelland VO met:
| |||||||||